Nr 3. Maj 2022

 

 

 

 

 

Czuberek

 

Gazetka Zespołu Szkolno-

Przedszkolnego

w Czubrowicach

 

 

 

 

 

 

Redagują: Dyrekcja, uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Czubrowicach

 

Archiwalny - Czuberek nr 2 marzec 2022 

 


Edytorial

 

Za nami marzec i kwiecień, pierwsze chłodne miesiące wiosny, trudnej i smutnej w tym roku, na której piętno odcisnęła niewątpliwie trwająca nadal wojna na Ukrainie. Łączymy się w smutku z naszymi braćmi, pomagamy najlepiej jak potrafimy i solidaryzujemy się z nimi.

 

Obecnie, na przełomie maja i czerwca , w szkołach trwają ostatnie przygotowania do egzaminu ósmoklasisty, a także do wystawienia ocen końcowych ze wszystkich przedmiotów. Mocno trzymamy kciuki za naszych ósmoklasistów, by ich trudna praca i wysiłek podczas tego ważnego sprawdzianu przyniosły wymierne efekty, a pozostałym uczniom życzymy samych dobrych ocen na świadectwach. Jest to przedostatni numer Czuberka w tym roku szkolnym, więc się jeszcze nie żegnamy.

 

Mamy nadzieję, że w czerwcu uda się przeprowadzić w szkole pewien konkurs, więcej szczegółów podamy jednak na początku czerwca, by nie zapeszyć. Pozdrawiamy grono pedagogiczne i wszystkich uczniów:) Zachęcamy do lektury numeru, w którym nie zabraknie historii, artykułów na różne tematy, kącików językowych i rozrywki.

 

 

Redakcja i współpracownicy

 

231.rocznica uchwalenia konstytucji 3 Maja


Konstytucja 3 Maja -1791 r.

HISTORIA

 

Konstytucja 3 Maja – uchwalona została 3 maja 1791 roku. Konstytucja 3 Maja regulowała prawo RON, wprowadzając ład do zanarchizowanych rządów magnaterii.

Autorami Konstytucji 3 Maja byli król Stanisław Poniatowski, Ignacy Potocki i Hugo Kołłątaj. Nie obeszło się bez przeszkód podczas obrad w trakcie których uchwalono Konstytucję. W czasie obrad Sejmu Czteroletniego wielu posłów, pracujących na zlecenie państw ościennych (Rosji, Prus czy Austrii) , sprzeciwiało się powołaniu ustawy zasadniczej. Okazja nadarzyła się 3 Maja 1791 roku, wówczas wielu przeciwników konstytucji nie powróciło jeszcze z Wielkanocnego urlopu. Po siedmiogodzinnych obradach Sejm zatwierdził konstytucję, a król ją podpisał. Twórcy Konstytucji 3 Maja określili ją jako ostatnią wolę i testament gasnącej Ojczyzny .

Konstytucja 3 Maja –najważniejsze zmiany w prawie.

Konstytucja wprowadzała trójpodział władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. Ograniczała immunitety prawne oraz przywileje szlachty zagrodowej, tak zwanej gołoty. Celem ograniczeń względem szlachty było zapobieżenie możliwości przekupstwa, biednego szlachcica przez agentów obcego państwa. Konstytucja potwierdzała też przywileje mieszczańskie nadane w akcie prawnym z 18 kwietnia 1791 roku. Według tego aktu, mieszczanie mieli prawo do bezpieczeństwa osobistego, posiadania majątków ziemskich, prawo zajmowania stanowisk oficerskich i stanowisk w administracji publicznej a także prawo nabywania szlachectwa. Miasta miały prawo do wysłania na Sejm 24 plenipotentów jako swoich przedstawicieli, którzy mieli głos w sprawach dotyczących miast. Akt ten obejmował pospólstwo opieką prawa i administracji rządowej.

Konstytucja 3 Maja znosiła takie narzędzia władzy szlacheckiej jak liberum veto, konfederacje, sejm skonfederowany oraz ograniczała prawa sejmików ziemskich. W dniu ustanowienia Konstytucji 3 Maja przestaje istnieć Rzeczpospolita Obojga Narodów, a w jej miejsce zostaje powołana Rzeczpospolita Polska. Zniesiona zostaje też wolna elekcja, która w wieku XVIII w ogóle się nie sprawdziła, jej miejsce zastępuje władza dziedziczna, którą po śmierci króla miał przejąć władca z dynastii Wettynów. Aby czuwać nad bezpieczeństwem wprowadzono stałą armię, której liczebność miała sięgać 100 tysięcy żołnierzy, oraz ustanowiono podatki w wysokości 10% dla szlachty i 20% dla duchowieństwa – gołota, mieszczanie i chłopi byli zwolnieni z płacenia podatku. Katolicyzm został uznany za religię panującą, jednocześnie zapewniono swobodę wyznań, choć apostazja wciąż była uznawana za przestępstwo. Aby Konstytucja była zawsze aktualna co 25 lat miał się zbierać Sejm Konstytucyjny, który miałby prawo zmienić zapisy w konstytucji.

Konstytucja 3 Maja – trójpodział władzy

Władzę ustawodawczą posiadał dwuizbowy parlament. W skład parlamentu wchodziła Izba Poselska na którą składało się 204 posłów (szlachta ziemiańska) oraz 24 plenipotentów reprezentujących miasta królewskie. Oraz Izba Senacka (132 członków), w której mogli zasiadać, senatorowi, wojewodzie, kasztelani, ministrowie oraz biskupi.

Władzę wykonawczą posiadała rada królewska w skład której wchodzili Król jako przewodniczący, pięciu ministrów, prymas Polski (jako przewodniczący Komisji Edukacji Narodowej), oraz bez prawa głosu następca tronu, marszałek sejmu i dwóch sekretarzy. Ministrowie choć byli powołani przez Króla odpowiadali przed sejmem. Konstytucja 3 Maja wprowadzała pięciu ministrów – ministra policji, ministra pieczęci (spraw wewnętrznych), ministra pieczęci spraw zagranicznych, ministra belli (wojny) i ministra skarbu. Akty prawne wydawane przez króla, wymagały kontrasygnaty ministra. Utrzymano zasadę mówiącą ,że król nic sam przez się nie czyniący, za nic w odpowiedzi narodowi być nie może.

Obalenie Konstytucji 3 Maja i Konfederacja Targowicka

Konstytucja 3 Maja przetrwała czternaście miesięcy, prawa jego wprowadzała do zdemoralizowanej przez przywileje Rzeczpospolitej, były nie do zaakceptowania przez warstwę magnacką. To oni obok szlachty zagrodowej stracili najwięcej. Z dniem kiedy tzw gołota, została odsunięta od władzy państwowej, magnateria często na zlecenie agentów pruskich czy rosyjskich nie mogła kupczyć ustawami, czy zgłaszać liberum veto ustami przekupionych posłów. W dniu 27 kwietnia 1792 roku w Petersburgu zawiązała się konfederacja później nazwana targowicką. Należeli do niej Szczęsny Potocki, Ksawery Branicki i Seweryn Rzewuski. Na ich prośbę połączone siły targowiczan 20 tysięcy i armii rosyjskiej w liczbie 97 tysięcy wkroczyły do Polski. Król zdołał wystawić tylko 37 tysięczną armię składającą się z rekrutów. Mimo kilku wygrany bitew , kiedy wojska rosyjskie dotarły pod Warszawę, król zdecydował się na kapitulację i przyłączenie do targowiczan. Armia polska poszła w rozsypkę, a sen o wolności umarł na kolejny wiek.

 

 

Wywiad z klasą V

1.     Jak czujecie się w naszej szkole?

Dobrze i bezpiecznie, staramy się nawiązywać dobre i trwałe relacje z innymi klasami.

 

2.     Jakie relacje macie z klasami młodszymi i starszymi?

Tak jak powiedzieliśmy wcześniej, staramy się mieć jak najlepsze i pomagać sobie w każdej sytuacji.

 

3.     Czy nie przeszkadza Wam tak mała liczba osób w klasie?

Wydaje się nam, że jesteśmy ze sobą bardziej zżyci i znamy się dobrze, a to pomaga we wzajemnych kontaktach i podtrzymywaniu zaufania.

 

4.     Jak się czujecie jako przedstawiciele klas starszych?

Jesteśmy zadowoleni i staramy się być przykładem dla klas młodszych.

 

5.     Wiktorze, jak czujesz się jako jedyny chłopak w klasie?

Całkiem nieźle, dziewczyny o mnie dbają i pomagają mi.

 

6.     Co zmienilibyście w szkole i czy zamierzacie w przyszłym roku włączać się aktywnie w życie i działania szkoły?

 

Cieszylibyśmy się, gdyby w szkole powstała nowa sala gimnastyczna, siłownia i gdybyśmy otrzymali nowe wyposażenie klas. Tak, będziemy się chętnie włączać we wszelkie działania na rzecz szkoły, prowadzone na jej terenie.

 

Dziękujemy.

 

Wywiad przeprowadziły

Kornelia Mazur i Karolina Kurek

 

 

Pokaz zwierząt egzotycznych

 

20220510_092335

 

20220510_093232

W dniu 10 maja 2022 roku w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Czubrowicach odbył się pokaz zwierząt egzotycznych: jaszczurek, węży , pająków i traszek. Przybyli na to spotkanie wraz ze zwierzętami ich znawcy i opiekunowie zachwycili wszystkich uczniów, tych najmłodszych i najstarszych oraz nauczycieli, swą rozległą wiedzą dotyczącą środowiska ich bytowania i zwyczajów. Uczniowie podziwiali różne okazy , w tym jednego z największych pająków na świecie ptasznika i aksolotla w jego larwalnej postaci. Okazało się, że wiedza naszych uczniów , dotycząca biologii jest niezwykle bogata i usystematyzowana i potrafią oni odpowiedzieć na wiele pytań-zagadek , kierowanych do nich przez opiekunów zwierząt. Oby więcej takich odwiedzin w naszej szkole!

 

Taras Szewczenko – trudny życiorys ukraińskiego poety


Taras Szewczenko urodził się w rodzinie chłopa pańszczyźnianego 9 marca 1814 roku w Moryńcach , w guberni kijowskiej.
Gdy Taras miał dwa lata, rodzina Szewczenko przeniosła się do nieodległej miejscowości Kiryłówka. Przeprowadzka ta okazała się punktem zwrotnym w życiu Tarasa. Tutaj objawił się jego talent do sztuk plastycznych, w miejscu tym pobierał też pierwsze nauki. Niestety w odstępie zaledwie dwóch lat stracił oboje rodziców (matka zmarła w 1823 r., a ojciec w 1825 r.). Jeszcze za życia matki, równolegle do nauki czytania i pisania, ale już z całkowicie osobistych pobudek, Taras zaczął rysować, a jego talent stal się rzeczą oczywistą. Kilka lat później Taras stał się człowiekiem wolnym.

Taras Szewczenko – poeta i malarz

W następnych latach były chłop pańszczyźniany wstąpił w mury ASP w Petersburgu, stając się uczniem m.in. Briułłowa. W tym okresie powstały także jego pierwsze próby poetyckie. Jak sam przyznawał:

Surowa muza ukraińska długo stroniła od piersi sponiewieranej w szkole, w przedpokoju, w zajezdnych domostwach i na kwaterach miejskich; lecz gdy powiew swobody powrócił uczuciom moim czystość dawniejszych lat dziecinnych pod ubogą strzechą ojcowską ona, poczciwa, objęła i przytuliła mię w stronie dalekiej.

W 1840 roku ukazał się jego tom poezji  Kobzarz, który przyniósł mu uznanie i rozgłos. Do dzisiaj podkreśla się znaczenie tego zbioru dla rozwoju języka i współczesnej literatury ukraińskiej. W rok później opublikował poemat historyczny o koliszczyźnie pt. Hajdamacy, który wzbudził kontrowersje i sprzeciw Polaków i Rosjan. W swojej twórczości literackiej Szewczenko zdecydowanie zabierał głos w sprawach, które uważał za ważne i nie unikał tematyki narodowowyzwoleńczej. Między innymi w 1845 roku powstał poemat Kaukaz (kopię przesłał Adamowi Mickiewiczowi), w którym bezpardonowo krytykował imperialną politykę carskiej Rosji, podobnie jak nasz wieszcz narodowy okrucieństwo Rosjan wobec Polaków w Reducie Ordona czy  martyrologicznym dramacie romantycznym Dziadach cz. III.

Taras Szewczenko – na zesłaniu

W 1846 roku Taras wstąpił do tajnego Bractwa Cyryla i Metodego założonego przez kijowskich studentów z inspiracji Mykoły Kostomarowa. W następnym roku Bractwo, stawiające sobie za cel między innymi zjednoczenie Słowian w jednym państwie demokratycznym, zostało zdekonspirowane, a jego członkowie aresztowani. Szewczenko za swoją działalność został skazany na zsyłkę do twierdzy w Orenburgu oraz dostał zakaz pisania i malowania. W trakcie kolejnych dziesięciu lat niejednokrotnie łamał ów zakaz, przykładowo sporządzając szkice wybrzeża Morza Aralskiego w trakcie wyprawy badawczej jednego z rosyjskich geografów. Do 1857 roku losy Szewczenki zmieniały się jak w kalejdoskopie. Trudne warunki zesłania z czasem łagodniały, aby na skutek donosów i rewizji powrócić do stanu początkowego. W lipcu 1857 roku Taras został oficjalnie uznany za człowieka wolnego i mógł opuścić karną jednostkę.

Powrót na ukochaną Ukrainę zajął mu jednak dodatkowe dwa lata. W 1859 roku, otrzymawszy oficjalną zgodę, mógł wyjechać w ojczyste strony i odwiedzić rodzinę. Spędzając czas na Ukrainie Prawobrzeżnej Szewczenko spotykał się z chłopami, co nie umknęło władzom, które otrzymywały kolejne donosy na poetę. Aresztowany i osadzony w twierdzy w Czerkasach został następnie przewieziony do Kijowa, gdzie ostatecznie zwolniono go z poleceniem udania się do Petersburga.

Taras Szewczenko zmarł 10 marca 1861 roku w Petersburgu, w tym miejscu został też pierwotnie pochowany. Ostatecznym miejscem jego spoczynku została jednak miejscowość Kaniów, którą poeta sam wybrał, a wyraz temu dał w utworze Testament. Szewczenko w trakcie swojego 47-letniego życia spędził jedynie dziewięć lat jako człowiek wolny. Poddaństwo, zsyłki i nadzór policyjny wypełniły niemal całe jego życie, dlatego jego twórczość oscyluje głównie wokół największych wartości jakimi są wolność człowieka, jego niezależność i miłość względem ojczyzny. Wspaniały jest genius loci, wszechobecny w tej poezji. Oto wiersz Wieczór , który stanowi kwintesencję jego dążeń twórczych i oddania swoistemu i niepowtarzalnemu ukraińskiemu klimatowi:

WIECZÓR.

Wiśniowe sady wkoło chaty,
Chrabąszczów słychać senny mruk;
Już oracz do dom wiedzie pług,
Wracają dziewki z pól objaty,
A matki ojców patrzą z dróg.

Domowi siedzą koło chaty.
Wieczorna gwiazda wschodzi w mgle.
Wieczerzę córka z chaty śle,
A matka uczy małe skrzaty —
Gra słowik, malcom słuchać źle.

Pokładła matka koło chaty
Do snu dziecięta swe na len,
Ją samą przy nich zmorzył sen.
Już cicha noc. Brzmią śpiewne czaty
I nuci ptak przekorny ten.

 

ENGLISH IS EASY

Topic: Future tenses- czasy przyszłe

Przyszłość w języku angielskim można wyrazić za pomocą różnych czasów lub zwrotu  „be going to”

1.FUTURE SIMPLE                                                                                                                                                    

2. BE GOING TO                                                                                                                                                

3.PRESENT CONTINUOUS

Zastosowanie czasów przyszłych.                                                                                                                            

Ad 1)  Future Simple                                                                                                                                            

A) Pzyszłość nie planowana wcześniej. On the spot decision- podejmowanie decyzji zrobienia czegoś nagle, w momencie czyjejś wypowiedzi.                                                                            

 - We haven’t got anything to eat  ( mum says ) Nie mamy nic do jedzenia ( mówi mama )                     

 - I will go to the shop ( son says)  Pójdę do sklepu ( mówi syn)  - podjął decyzje zrobienia czegoś , czego wcześniej nie planował

B) Czas future simple używamy również do wyrażania przypuszczeń na temat przyszłości.

Stosujemy wtedy charakterystyczne czasowniki                                                                                                      

 I think   he will pass the exam  - Sądze że on zda ten egzamin.                                                                

I’m sure  they will help us - Jestem pewna że oni pomogą nam.                                                              

I believe  you will win the race . Wierzę że wygrasz ten wyścig.                                                            

I hope Tom will come soon  -Mam nadzieję że Tom przyjdzie wkrótce.                                                                                                                                                                              

 I suppose she will arrive tomorrow - Przypuszczam że ona przybędzie jutro.                                                                                                                                     

The teachers expect the students will do their homework -  Nauczyciele oczekują że uczniowie odrobią pracę domową.                                                                                                                                                   

I doubt he will visit us.  Wątpie że on nas odwiedzi                                                                            

Probably- prawdopodobnie                                                                                                      

Scientists will probably invent the vaccine - Naukowcy prawdopodobnie wynajdą szczepionkę.

C) Poprzez ten czas wyrażamy również obietnice                                                                                                        

 I promise I will phone you - Objecuje że zadzwonię. 

D) Przedstawiamy przyszłość na którą nie mamy wpływu. Jest ona niezależna od nas.                     

He wiil be 12 in June – On skończy 12 lat w czerwcu                                                                                     

Christmas will be in December – Święta Bożego Narodzenia będą w grudniu                                      

Exams will start at 9 am. – Egzaminy rozpoczną się o 9 rano.

E) Przedstawiamy oficialną prognozę pogody                                                                                                                            

 It will rain in the west of Poland tomorrow – Jutro będzie padało w Polsce zachodniej 

F) Składamy zamówienie w restauracji                                                                                                                              

I’ll have  vegetable salad, please. Poproszę sałatkę warzywną   

 G) Wyrażamy grzeczne prośby                                                                                                                                             

Will you please open the window? Czy mógłbyś otworzyć okno?

Ad 2) Be going to                                                                                                                                                      

A) Wyrażanie zamiaru zrobienia czegoś. Przyszłość wcześniej zaplanowana. Może to być przyszłość daleka lub bliska

 They are going to buy a new car. Zamierzają kupić nowy samochód                                                               

 I’m going to become a firefighter. Zamierzam zostać strażakiem  ( mówi dziecko)

B) Przewidywanie przyszłości na podstawie teraźniejszych przesłanek.                                                            

The sky is dark and it’s cloudy .     ( terażniejsza przesłanka)                                                                                     

Niebo jest ciemne i jest pochmurno  .                                                                                                                                    

 It is going to rain soon  ( przewidywanie przyszłości na podstawie wcześniejszej przesłanki) Wkrótce będzie padać

 A child is playing with the scissors.   Dziecko bawi się nożyczkami   ( przesłanka)

He is going to hurt himself.   Zrobi sobie krzywdę. ( przewidywanie)

Ad 3) Present Continuous                                                                                                                                        

A) Przyszłośc bardzo bliska , zaplanowana. Podajemy konkretny czas, miejsce.                                               

I am meeting with my friend  on Friday afternoon .

Spotkam się z przyjaciółką w piątek popołudniu.

 

Po zapoznaniu się z teorią zachęcam was do wykonania ćwiczeń praktycznych.

Życzę miłej i owocnej nauki.

Ewa Kruszec-Nowicka

Future Forms - Exercises

Future_forms.jpg

Pho3nix Kids

Od  poprzedniego tygodnia w naszej szkole mają miejsce liczne wydarzenia sportowe, bierzemy udział w konkursie Pho3nix Kids.

Pho3nix Kids Active School to największy sportowy konkurs w Polsce pod patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Konkurs polega zorganizowaniu w szkole inicjatyw sportowych w okresie od 30 kwietnia do 15 maja 2022 r., które zaangażują szkolną społeczność w świętowanie aktywności fizycznej i aktywizację sportową wśród uczniów. Im więcej uczniów, tym weselej. Im bardziej różnorodna aktywność, tym atrakcyjniej. Im większe zaangażowanie lokalnej społeczności, tym lepiej!

Kreatywną dokumentację z zorganizowanych inicjatyw (w formie przygotowanego filmu video, dodatkowego opisu oraz zdjęć) przedstawiciele szkół zgłaszają przez specjalny formularz, a 1 czerwca 2022 r. rozpocznie się głosowanie na przesłane przez szkoły filmy. Wszystkie filmy video zostaną opublikowane na stronie Pho3nix Kids. Głosowanie zakończy się 7 czerwca.

Nagrody w konkursie sięgają do 15 000 zł! Dodatkowo 100 szkół ma szanse na warsztaty sportowe. Warsztaty Pho3nix Kids to fantastyczna nagroda, która będzie przyznana szkołom z miejsc 1-50 z głosowania publiczności, oraz 50 szkołom wybranym przez jury konkursu.

Celem warsztatów jest zapoznanie uczniów z mnogością dyscyplin sportowych i pomoc w odkryciu, która może odpowiadać ich predyspozycjom.

20220513_134446

20220513_132521

 

Jak dbać o psa?

Posiadanie psa to kwestia wielkiej odpowiedzialności. Wydaje się, że ten czworonóg ma niewielkie potrzeby. Nic bardziej mylnego: pies , oprócz dobrego , specjalnie przygotowanego dla niego jedzenia i czystej wody musi mieć zagwarantowane towarzystwo człowieka, jego miłość i opiekę. Psa należy często wyprowadzać na spacery, wyczesywać sierść w celu pozbycia się z niej martwych włosów, kąpać i regularnie odwiedzać weterynarza w celu zaszczepienia i ewentualnego leczenia pupila.

Czy pies potrzebuje zabawek i czy można podawać mu czekoladę?

Tak, ponieważ zabawki pomagają mu rozładować nadmiar energii i podczas wspólnej zabawy z właścicielem sprzyjają nawiązywaniu więzi emocjonalnej. Czekolada zawiera teobrominę, związek wyjątkowo niebezpieczny dla zdrowia i życia psów, więc nie należy go częstować tym smakołykiem. Lepiej użyć specjalnych przekąsek czyszczących uzębienie pupila. Nigdy nie podajemy mu mleka, tylko czystą wodę, kości również są dla psów niebezpieczne ze względu na ich twardość. Dbajmy więc o dobrostan i radosne życie naszych zwierząt, a one odwdzięczą się nam miłością i przywiązaniem.

 

Zachowanie psa – jak je interpretować? | Perfect Fit™Alergia u psa – objawy i metody rozpoznania - VetExpert

Jak oswoić psa krok po kroku? - Blog ZooArt

Artykuł przygotował:

Patryk Goraj kl. 6

 

Sudoku

Sudoku.jpg

 Archiwalny - Czuberek nr 2 marzec 2022